وصول مطالبات و معوقات

راهکار های و روش های وصول مطالبات








۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

استراتژی ناموفق وصول مطالبات معوق در بانک ها


 نسبت مطالبات غیر جاری به کل مطالبات(NPL) از معیار های بررسی سلامت عملکرد بانکی محسوب می شود. به طوری که با نگاهی به این شاخص در نظام بانکی کشورهای توسعه یافته بر طبق آمارهای بانک جهانی از سال 2009 الی 2013 مانند آمریکا، این شاخص به صورت میانگین عدد 2/3درصد، ژاپن 3/2درصد، فرانسه 3/4درصد و استرالیا نیز 4/1درصد اعلام شده است. این در حالی است که طبق اعلام ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، آمار مربوط به نسبت مطالبات غیر جاری نظام بانکی کشور به کل مطالبات برابر 6/15درصد می باشد. از نظر مقایسه ای می توان این آمار را با نسب کشورهایی مانند غنا، بوسنی و هرزگوین و پاکستان مقایسه کرد. با توجه به لزوم کاهش این نسبت لازم می نماید که به بررسی عملکرد بانک ها در این زمینه پرداخته شود.

به طور کلی در حال حاضر در سیستم بانکی کشور هریک از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری از روش های خاصی برای وصول مطالبات معوق خود و کاهش شاخص NPLبانکی بهره می گیرند. این راهکار ها از قبیل موارد ذیل می باشد:
1- ایجاد بسترهای تشویقی برای افزایش انگیزه کارکنان شعب در زمینه وصول مطالبات در شعبه خود از جمله ارائه پاداش، ارتقا درجه شعبه و ...
2- تقویت اداره و یا معاونت حقوقی خود با استفاده از وکلای مجرب و با نفوذ
3- طرح برون سپاری مطالبات معوق و عقد قرارداد با شرکت های وصول مطالبات و حقوقی
4- تأسیس شرکت وصول مطالبات در زیر مجموعه خود
5- ارائه تسهیلات خرد با ضریب ریسک پایین
6- ایجاد زیرساخت های مناسب برای پیشگیری از بوجود آمدن معوقات به وسیله ایجاد بسترهای مناسب در حوزه اعتبار سنجی و نظارت بر مصرف تسهیلات



ادامه ی مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وصول مطالبات

بهترین روش وصول مطالبات بانک ها

پیشــنهادات نهایی جهت تحصیل در وصول مطالبات


به منظور جلوگیری از اطاله کلام پیشنهادها به شرح ذیل تقدیم میگردد:

۱ـ ایجــاد نهادهــای جدید پولی و مالی بــه منظور کاهش ریسک اعتباری بانکها برای کاهش درصد ریســک اعتباری بانکها لازم است بانکهــا طرفهای قرارداد خود را به خوبی بشناســند و بــا آگاهی اقدام بــه عقد قرارداد با آنهــا نمایند، بدین منظور ایجاد مؤسسات جدید پولی و مالی نظیر مؤسسه اعتبارسنجی، رتبهبندی مؤسســات، مؤسسه تضمین اعتبــار، بانک جامع اطلاعات اعتباری و شــرکتهای مشاورهای مالی و ســرمایهگذاری جهت پیشگیری از ایجاد مطالبات معوق ضروری است.
۲ـ بایستی بانک اطلاعات و سیستم وصول مطالبات به نحوی عمل کند که قابلیت طبقهبندی تســهیلات در قالب تسهیلات کوتــاه مدت، میان مــدت، بلند مدت، بدهــکاران بابت اعتبار اسنادی پرداخت شــده و به تبع آن امکان شناسایی مطالبات معوق و سررســید گذشته واقعی و محاســبه ذخیره مطالبات مشکوکالوصول وجود داشته باشد.


۳ـ جلوگیری از اســتفاده شــرکتهای اقماری از تسهیلات چندین شعبه یک بانک و شعب مختلف بانکهای دیگر )بدون توجه به میزان بدهی و تعهدات شرکتهای وابسته به گروه نزد چندین شعبه یک یا چند بانک( و همچنین عدم امکان استفاده از تســهیلات چند بانک توسط مشــتریانی که دارای بدهی و تعهدات معوق قابل توجه نزد بانکهای مختلف هستند.


استراتژی در مذاکرات تجاری


۴ـ ایجاد مکانیزم ثبت و نگهداری مطالبات سررسید گذشته و سرفصل شــدن مکانیزه مطالبات معوق و سررسید گذشته و همچنین طراحی سیستمهای اخطار به مسئولین شعب و دوایر
مربوطه در صورت ایجاد مطالبات جدید.


5ـ پیگیری دقیق آمار مطالبات معوق از سوی ادارات پیگیری و وصول مطالبات بانکها به عنوان متولی امر و دسترسی سریع به آمارهای به روز مطالبات نوع عقد و غیره.

۹ـ توجه دقیق به صورتهای مالی مشــتریان هنگام اعطای تسهیلات و حصول اطمینان معقول از برگشت به موقع سرمایه و تناسب درآمد مشتری با مبلغ تسهیلات صورت گیرد.


۱۰ـ تقویت کادر کارشناســی بانکها یا اجازه اســتفاده از خدمات مؤسسات مشاورهای مالی و سرمایهگذاری. 

۱۱ـ نظــارت دقیق بر مصرف تســهیلات اعطایی در بخش اقتصادی مربوطه و جلوگیری از جابهجایی آن به دیگر بخشها.

۱۲ـ اجرای دقیق آخرین بخشــنامهها و دســتورالعملهای صــادره از ســوی بانــک مرکزی و نظارت برحسن اجرای آن.


۱۳ـ کنترلهای لازم در خصوص گشایش اعتبارات اســنادی به منظور پیشگیری از ایجاد بدهی.

مدل مذاکره کاترلینو

۱۴ـ اخــذ اطلاعــات لازم جهــت شناسایی و اعتبارسنجی مشتریان قبل از گشایش اعتبار به منظور اطمینان از وصول بدهی در سررسید.

5 ۱ـ مطابقت کالای مورد گشــایش با پروانــه بهرهبرداری )فعالیت( شرکت و اطمینان از مصرف و برگشت مبالغ.


6 ۱ـ محدودیت گشایش اعتبارات اسنادی در بخش بازرگانی.

7 ۱ـ اخذ گواهیهای بازرس کالا.

8 ۱ـ اخذ وثایق و تضمینهای لازم و کافی و شناسایی سایر داراییهای مشتریان که از آنها سفته و قرارداد لازمالاجرا اخذ میشود. قبل از اعطای تســهیلات ضروری است. بدیهی است در مورد متقاضیان جدید گشــایش اعتبــار موارد فوق اهمیت بیشتری دارد.


۱۹ـ تشــکیل دادگاه خاص جهت رســیدگی به پروندههای مطالبات معوق از یک رقم معین به بالا.


۲۰ـ ایجاد محدودیت برای اســتمهال مصوبات اصل قانون اساسی.


۲۱ـ تسریع در پرداخت بدهی دولت یا انتقال بدهی به بانک مرکزی.
۲۲ـ واگذاری سهام شرکتهای دولتی به جای بدهی آنها به بانک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وصول مطالبات

وصول مطالبات بانک ها

وصــول مطالبات بانکها مجموعهای از فرایندهای داخلی و خارجی اســت. به این معنا که بخشی از فرایند وصول )یعنی مذاکره با مشتری ـ دستورالعملهای صادره و...( در داخل بانک
تهیه و تدوین میشــود و بهبود این عوامل در حیطۀ اختیارات بانکها اســت. استفاده از نیروهای مجرب بانکی همراه با رویۀ مناسب وصول در بهسازی عوامل درون سازمانی نیز در وصول
مطالبات مؤثر خواهد بود. میتوان گفت در وصول مطالبات دو روش قابل پیشبینی خواهد بود.


۱ـ روش بانکی
۲ـ روش غیر بانکی


در روش بانکــی قدرت مانــور و ابتکار برای بانک بیشــترمحفوظ اســت و بانکها با اســتفاده از ابزارهــای مدیریتی و بخشنامهای میتوانند در وصول مطالبات خود در سطح بهتری عمل نمایند، در حالی که در روش غیر بانکی )قضایی و ثبتی( این ابتکار عمل محدود میشــود و بــه خصوص از نظر زمانی برای بانک موجبات ضرر و زیان را فراهم خواهد کرد. روشهای بانکــی معمول در بدهکار ایجاد واکنش نمیکند، در حالی که در روشهای غیر بانکی موجب میشــود کــه بدهکار در برابر بانــک موضع گرفته و از خود دفاع کند یا اموال خود را منتهی و یا به غیر به فروش برساند.

روش ها و تکنیک های وصول مطالبات و معوقات
استفاده از روشهای غیر بانکی برای بدهکار آثار سویی دارد که توسل به پرورش بانکی فاقد چنین آثاری است
طرح دعوا در مراجع قضایی یا صدور اجرائیه ثبتی به آسانی میتواند اعتبار تجاری یــا اجتماعی و اقتصادی بدهکار را زیر ســئوال برده و در معاملات وی ایجاد اختلال نماید. آثار سوء روش غیر بانکی برای بانکها نیز متصور اســت. زیرا در اتخاذ روشهای غیر بانکی شــعب بانک تابع مراجع دیگری خواهد شــد و ابتکار عمل از دســت آنها خارج میشــود. اما بخش دیگر عوامل اثرگذار و وصول مطالبات عوامل برون ســازمانی )غیر بانکی( به عنوان مثال قوانین و مقررات حاکم بر دستگاه قضایی کشور به گونهای است که در بسیاری موارد تسریع در روند وصول مطالبات را با مشکل مواجه مینماید.


از آنجــا که پروندهها دارای تعدد هســتند فرایند وصول، با کندی همراه خواهد شــد. با عنایت به ایــن مراتب بانکها با توجه به شناخت خود از مشتریان و برآورد نحوه و زمانبندی وصول مطالبــات و توانمندی بدهکار در بازپرداخت بدهی به طــوری که واحد تولیدی یا خدماتی دچار مشکل نشود اقدامات لازم را انجام میدهند.ولی مذاکره با مشتری و مساعدت در اولویت کار بانکها است. به طور کلی بهتریــن رویه بــرای وصول مطالبــات بانکهــا ایجاد بســتر مناســب اســت. به این معنی که اختیارات ویژهای برای بانکها طراحی و تدوین شود تا فرایند وصول مطالبات را در شــرایط کنونی تسریع نمایند. 


ضمن اینکه استفاده از خدمات شــرکتهای وصول مطالبات بــا اخذ تضمینهای لازم از آن شــرکتها و بــا نظارت کامل کارشــناسهای خبرة مدیریت امور حقوقی و اعتباری و با در نظر گرفتن اعتبار و توانمندی آن، نباید آنها را به فراموشــی ســپرد چرا که در این صورت صرفهجویی در وقت و هزینه را میتواند در برداشته باشد.روش وصول مطالبات همانگونه که تأکید شــد به شرایط مشتری، شــرایط قرارداد و برآوردی که از زمان و فرایندی که از انجام کار صورت میگیرد بستگی دارد. با وجود این بانکها همواره بهترین راهکار وصول در تعامل با مشــتری )در صورتی که ضوابط و مقررات قرارداد خود با بانک رعایت کرده باشــند( میداند. حال چنانچه مشتری به هر دلیلی از بازپرداخت تسهیلات امتنــاع ورزید و با عنایت به اینکه بانک وکیل ســپردهگذاران است و باید حافظ منافع آنها باشد،


 لذا مراتب از طریق قانونی پیگیری میشــود. باید اذعان داشت ســاختار کنونی بانکها و الزامهای حاکم بر آنها در بســیاری مــوارد انجام اقدامهای مناســب برای وصول را با محدودیتهای روبرو کرده است که در صورت وجود نهادی مســتقل و خصوصــی دارای کارکنان مجرب در زمینههای قضایی، ثبتی و بانکی و... فراینــد وصــول مطالبات تسریع شده بانکهــا میتواننــد بــا اســتمداد از این واحدها ضمن پرهیز از مشکلات احتمال وصول مطالبات خود را افزایش دهند. 

ضمناً در این راستا شــرکتهای ساماندهی مطالبات معوق بانکها با مشارکت بانکها و بیمهها تشکیل ولی تاکنون اثرات مثبت و نتیجه بخشی مشاهده نشده است.

نادر مرادی‌راد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وصول مطالبات

ارائه الگوی مناسب جهت وصول مطالبات بانکی


دانلود فایل PDF

ارائه الگوی مناسب جهت وصول مطالبات بانکی



عنوان: وصول مطالبات و معوقات بانکی
حجم: 4.7 مگابایت
توضیحات: وصول مطالبات و معوقات بانکی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وصول مطالبات

علل و عوامل ایجاد و افزایش مطالبات معوق بانکها

دانلود فایل PDF

فایل بالا به بررسی علل و عوامل ایجاد و افزایش مطالبات معوق بانکها می پردازد.


عنوان: وصول مطالبات و معوقات
حجم: 786 کیلوبایت
توضیحات: وصول مطالبات و معوقات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وصول مطالبات

7 راهکار اصلی در وصول مطالبات و معوقات بانک ها

- مهمترین دلایل ایجاد مطالبات در بانک را شامل چه مواردی می دانید ؟

: ایجاد مطالبات در بانک ناشی از چند علت است که در هر کدام از مناطق کشور می تواند با هم فرق داشته باشند، در جایی مطالبات ناشی از خشکسالی، در جایی ناشی از سرمازدگی، در جایی ناشی از اوضاع نابسامان اقتصادی و رکود جهانی، نوسانات قیمت محصولات در سطح جهانی و درصدی نیز از خطاهای فردی که ناشی از عدم رعایت سهوی بهداشت اعتباری است. هر چند این نکته را هم نباید فراموش کرد که هیچ مسئولی در هنگام پرداخت تسهیلات قصد و غرضی در ایجاد مطالبات ندارد.

 مطالبات در بانک عمدتا به دلیل عدم رعایت بهداشت اعتباری در زمان اعطای تسهیلات شامل عدم ظرفیت سنجی مشتری، نداشتن وثایق کافی و مطمئن، عدم ارائه صورتهای مالی و قابل تحلیل، بحرانهای موجود اقتصادی وجود تسهیلات تکلیفی و تبصره ای، تعدد بخشنامه ها و دستورالعملهای متعدد در سنوات اخیر و  طولانی بودن پروسه وصول مطالبات از طریق مراجع قضایی ایجاد می شود .

عوامل بسیاری در ایجاد مطالبات سیستم بانکی دخیل هستند که از جمله مهمترین آنها می توان به این موارد اشاره کرد: الف-پایین بودن نرخ سود تسهیلات نسبت به نرخ سود بازار و تورم موجود در جامعه، به طوری که مشتریان حتی با اعمال نرخ جریمه دیر کرد به جهت فاصله این نرخ با سود تسهیلات دریافتی آنان از بانکهای خصوصی انگیزه ای در بازپرداخت تسهیلات ندارند.ب-عدم اطمینان مشتریان از دریافت مجدد تسهیلات.ج-بالا بودن نرخ سود تسهیلات جدید نسبت به نرخ سود تسهیلات اخذ شدهد-ورشکستگی مشتریان. ه-عدم اطلاع برخی رؤسای شعب از فن مذاکره با مشتریان در جهت وصول مطالبات.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وصول مطالبات

روش های وصول مطالبات و معوقات

روش ها و تکنیک های وصول مطالبات و معوقات

علی خویه 09122991608 روش ها و تکنیک های وصول مطالبات و معوقات

علی خویه ۰۹۱۲۲۹۹۱۶۰۸ روش ها و تکنیک های وصول مطالبات و معوقات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وصول مطالبات

دوره اصول و مهارتهای مذاکرات حرفهای در حوزه وصول مطالبات

مدرس دوره: علی خویه

مدیر آکادمی مذاکره ایران

18سال تجربه ی اجرایی موفق

مولف و مترجم 12 عنوان کتاب تخصصی و مرجع


 برنامه ریزی و جمع آوری اطلاعات در خصوص مشتری از طریق سامانه استعلام بانک مرکزی، مطالعه پرونده، وثایق مشتری، ضامنین مشتری و ...
آشنایی با شیوه ها و انواع مذاکره
توجه به نوع مشتری(حقیقی یا حقوقی)
توجه به ویژگیهای سنی، خانوادگی، تحصیلی، شغلی و طبقه اجتماعی
مشتری حقیقی
توجه به نوع عملکرد، ویژگیهای شغلی و صنفی مشتری حقوقی
تیپ شناسی و رفتارشناسی مشتریان در هنگام ملاقات حضوری و استفاده از ترفندهای مختلف (زمانی، مکانی و تکنیکهای زبانی و ...)
مذاکره نرم (ملایم) و مذاکره سخت (تهاجمی)
ارکان مذاکره علمی در وصول مطالبات
عناصر اصلی روی میز مذاکره
روانشناسی مذاکره وصول مطالبات
اصول و فنون مذاکره و متقاعدسازی مشتریان در فرآیند پرداخت اقساط یا تسویه مطالبات با تأکید بر وصول مطالبات نقدی
روش های جلوگیری از حیله و نیرنگهای مذاکره
حیطه مذاکره در وصول مطالبات
اتخاذ تاکتیک مناسب برای مذاکره؛ تهاجمی یا گریز و مدارا
تأکید بر مزایای پرداخت اقساط و بازپرداخت مطالبات
گوش دادن مؤثر به مشتری
آماده سازی پاسخ برای پرسشهای احتمالی مشتری
کشف دلیل واقعی مقاومت احتمالی مشتری و برطرف ساختن آن
ارائه راه حلها و ایجاد تسهیل در فرآیند تصمیم گیری مشتریان از جمله طرحهای تشویقی، بخشودگی جریمه و ...
جمع بندی و خاتمه



اهداف دوره : - درک اهمیت وصول و پیگیری مطالبات در بهبود عملکرد بانک - شناخت انواع مشتریان و استفاده از روشهای مختلف برای اقناع مشتری بدهکار جهت پرداخت دیون - استفاده از تمامی پتانسیلهای فردی برای کاهش مطالبات معوق - مهارت برقراری ارتباط مؤثر برای ترغیب مشتریان به پرداخت اقساط یا وصول مطالبات - ارائه راه حل به مشتریان و نحوه مذاکره صحیح

جهت هماهنگی برای برگذاری دوره برای : بانکداران و مسولان پیگیری و وصول مطالبات شعب
می توانید با شماره 09122991608 تماس حاصل فرمایید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وصول مطالبات