وصول مطالبات و معوقات

راهکار های و روش های وصول مطالبات








۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

روش های وصول مطالبات معوق

وصول مطالبات معوق همواره به عنوان یکی از مهمترین برنامه های بانک به شمار می آید و البته پیشگیری از تبدیل شدن تسهیلات به مطالبات راهکارها و مزایای خاص خود را دارد.

به طور کلی، بهترین رویه برای وصول مطالبات بانکها، ایجاد بستر مناسب است، بدین معنا که اختیارات ویژه ای برای بانکها طراحی و تدوین شود تا فرایند وصول مطالبات را در شرایط کنونی تسریع کنند، ضمن اینکه استفاده از خدمات شرکت های وصول مطالبات، صرفه جویی وقت و هزینه بانکها را در پی دارد.

روش وصول مطالبات، به شرایط مشتری، شرایط قرار داد و برآوردی که از زمان و فرایند انجام کار صورت می گیرد، بستگی دارد. با وجود این، بانکها همواره بهترین راهکار وصول را تعامل با مشتری (در صورتی که ضوابط و مقررات قرارداد خود با بانک را رعایت کرده باشد)، می دانند.

حال، چنانچه مشتری به هر دلیلی از باز پرداخت تسهیلات امتناع ورزید، با عنایت به اینکه بانک وکیل سپرده گذاران است و می باید حافظ منافع آنها باشد؛ لذا مراتب از طرق قانونی پیگیری می شود.

ساختار کنونی بانکها و الزامات حاکم بر آنها، در بسیاری موارد انجام اقدامهای مناسب برای وصول را با محدودیت هایی روبرو کرده است که در صورت وجود نهادی مستقل و خصوصی، دارای کارکنان مجرب در زمینه های قضایی، بانکی، حقوقی و... فرایند وصول مطالبات تسریع شده و بانکها می توانند با استمداد از این واحدها، ضمن پرهیز از مشکلات وصول، احتمال وصول مطالبات خود را افزایش دهند که موسسه حقوقی 13 شمیران با استفاده از شیوه های قضایی یا غیر قضایی و با بکارگیری سه عنصر سرعت، تجربه و مهارت و با استفاده از نیروها و وکلای متخصص در این امر حاضر به همکاری با کلیه بانک های دولتی و خصوصی می باشد.

 

اقدامات و روش های موثر در کاهش ایجاد مطالبات معوقه بانکی

  • تدوین مکانیسم صحیح اعتبار سنجی مشتریان در بانکها

  •  تشکیل بانکهای اطلاعاتی مشتریان

  •  اخذ وثایق مناسب توسط بانکها

  •  تدوین مکانیسمهای نظارتی مؤثر بر مصرف تسهیلات دریافتی مشتری

  • اعمال برخی محدودیتهای خاص اعتباری برای بد حسابها

  •  تشکیل نهادهای خاص وصول مطالبات

 و ... از جمله عواملی هستند که در مجموع می توانند به کاهش مطالبات معوق منجر شوند.


منبع:vakileshemiran.ir
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وصول مطالبات

بازنگرى در نظام اعطاى تسهیلات و نظارت بر طرح ها برای جلوگیری از ایجاد معوقات

بازنگرى در نظام اعطاى تسهیلات و نظارت بر طرح ها

از آنجایى که نظام اعطاى تسهیلات، معمولاً با مشتریانى سر و کار دارد که اطلاعات چندانى درباره آنان موجود نیست و برخى از آنان شاید براى اولین بار براى اخذ تسهیلات به بانک مراجعه کرده اند و درخواست آنان نیز عموماً کلان و قابل توجه است، از حساسیت و اهمیت خاصى برخوردار است .در این مرحله، توان کارشناسى مسئولان مربوطه و قابلیت آنان در تشخیص فنى، مالى و اقتصادى طرح، انکارناپذیر خواهد بود .


: الف  اعزام کارشناسان دوم براى بررسى مجدد یک طرح و مقایسه گزار شهاى واصله، هر چند مستلزم صرف وقت و هزینه بیشترى خواهد بود، لیکن با توجه به مبالغ کلان این طرح ها و ریسک افزایش مطالبات در صورت عدم بازپرداخت آن و نیز اهمیت کارایى و بهر ه ورى طرح و اهلیت متقاضى، بسیار مهم و موفقی تآمیز است و مى تواند از ایجاد مطالبات سنگین جلوگیرى کند.


ب  ملزم کردن مجریان طرح ها در هنگام دریافت تسهیلات به تکمیل و ارائه فر مهاى اطلاعاتى، شامل پیشرفت مراحل اجرایى و همکارى لازم براى بازدید کارشناسان از چگونگى پیشرفت طرح، حتى پس از آغاز بهره بردارى در پایان مقاطع سه یا شش ماهه، این امکان را فراهم خواهد کرد که از بروز هرگونه انحراف در مرحله اجرا یا بهره بردارى طرح جلوگیرى گردد


پ اقدامات لازم در مدیریت ناظر بر امور شعب


ت ایجاد بانک اطلاعاتى مشتریان


ث اعطاى اختیار به متصدیان اعطاى تسهیلات در بانکها و تقاضاى مسئولیت پذیرى در مقابل هرگونه ریسک اعتبارى


(ج کنترل بر وام هاى کلان
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وصول مطالبات

ارزیابی مطالبات معوق توسط شبکه های عصبی

خاشمن در سال2013 مطالعه ای را تحت عنوان ارزیابی مطالبات معوق توسط شبکه های عصبی به انجام رساند.

رتبه بندی و ارزیابی ارزیابی اعتبار یکی از تکنیک های تحلیلی مطالبات معوق است که دارای حوزه فعالی در مدیریت می باشد.

این مطالبات معوق تحقیق سه شبکه عصبی را برای ارزیابی ریسک و تصمیم گیری برای پذیرش و یا رد اعتبار مورد استفاده قرار می دهد. این شبکه های عصبی، درخواست اعتبار جهانی را با استفاده از پایگاه داده های اعتباری تصویب شده آلمان که شامل 1000 نمونه است مورد تحقیق و بررسی قرار می دهند که هر نمونه دارای 24 خصوصیت عددی است که بر مبنای آن درخواست، پذیرفته و یا رد می شود. همچنین 9 طرح یادگیری مورد مطالعه قرار می گیرد تا مشخص شود تحت کدام طرح، سیستم ارزیابی مطالبات معوق پیشنهادی می تواند عملکرد بهینه را انجام دهد.

 از آنجائیکه تحلیل موضوع مطالبات معوق مهمی در مدیریت ریسک مالی است، تمرکز عمده آن بر صنعت مالی و بانکداری است. از این رو مدل هایی که بر این مبنا هستند می توانند توسط نهادهای مالی برای ارزیابی ریسک پرتفوی مورد استفاده قرار گیرند. نتایج نهایی تحقیق بیانگر آنست که مدل شبکه عصبی برای ارزیابی ریسک اعتباری با طرح یادگیری LS4 به بهترین صورت عمل می کند و از این جهت می تواند در فرایند خودکار درخواست اعتبار به طور کارآمدی به کار گرفته شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وصول مطالبات

مطالبات معوق بانکی و مدل های اعتباری ساختاری را از دیدگاه مشکلات نمایندگی و عدم تقارن اطلاعات

لیو و همکاران -2011 تحقیقی را با موضوع مطالبات معوق بانکی و مدل های اعتباری ساختاری را از دیدگاه مشکلات نمایندگی و عدم تقارن اطلاعات مورد بررسی قرار دادند. داده های آماری این تحقیق، اطلاعات یک بانک امریکایی در دوره زمانی 2001 تا 2005 را در بر می گیرد. یافته های تحقیق نشان می دهد که هر دو مشکل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعات به طور قابل توجهی باعث انحراف در ارزیابی ریسک اعتباری از مدل های شکل ساختاری می شوند. بطوریکه اثرات عدم تقارن اطلاعات و نمایندگی بدهی- حقوق به طور مثبت به انحراف بستگی دارند در حالیکه نمایندگی مدیریت- حقوق صاحبان سهام به طور منفی به آن مربوط است. ارزیابی ریسک بانکی به طور سنتی بر عوامل کمّی و کیفی بانکی از قبیل: کفایت سرمایه، کیفیت دارایی، مدیریت، سود دریافتی، جریانات نقدی و مدیریت سرمایه تمرکز می کند که این فرآیندها چند مفهوم برای ریسک بانکی بوجود می آورند.

در نهایت اشاره می شود مطالبات معوق بانکی به طور عمده از ارزیابی اعتباری خارجی نشأت می گیرد که نمی تواند اطلاعات سریع و مستقیمی در مورد سوددهی قرارداد بانکی و زیان واقع شده از قرارداد فراهم کند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وصول مطالبات

بانک ملی، شرکت وصول مطالبات معوق تشکیل می دهد


عضو هیأت مدیره بانک ملی ایران اعلام کرد: به منظور تعیین تکلیف و کاهش هر چه بیشتر مطالبات غیر جاری، تشکیل شرکت وصول مطالبات معوق بانک در دستور کار قرار گرفته است. 

برات کریمی در گفت وگو با روابط عمومی بانک ملی ایران با بیان اینکه مطالبات معوق، منابع بانک را قفل می کند، افزود: وصول این مطالبات باعث می شود گردش منابع ایجاد شده و مشتریان بیشتری از آن نفع ببرند. 

وی با اشاره به اینکه بانک ملی ایران هم اکنون از روش های معمول، وصول مطالبات معوق خود را پیگیری می کند، اظهار کرد: تشکیل شرکت وصول مطالبات معوق راهکار مناسبی به منظور تسریع در امور مربوطه است.

کریمی با اشاره به اینکه ایده تشکیل چنین شرکتی در بانک ملی ایران از چندی پیش وجود داشته است، گفت: تشکیل این شرکت به منظور وصول مطالبات خرد است و از آنجا که وصول این گونه مطالبات، نقدی است، سود حاصل از این اقدام برای بانک زیاد است و هزینه کردن برای تشکیل چنین شرکتی توجیه اقتصادی خواهد داشت.

عضو هیأت مدیره بانک ملی ایران با تأکید بر اینکه اقدامات کارشناسی برای تشکیل شرکت وصول مطالبات معوق انجام شده است، اظهار کرد: مطمئنم اثر مثبت این کار به هزینه اش می ارزد، چون نتیجه موفق آن در بانک های دیگر تجربه شده است. کریمی همچنین ابراز امیدواری کرد با شرایط پیش رو، فعالیت این شرکت امسال آغاز شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وصول مطالبات